Mogłoby wydawać się, że jego kluczowym elementem jest sekcja „Doświadczenie zawodowe” czy też innymi słowy – „Podsumowanie zawodowe”. Sekcja, w której co do zasady należałoby pochwalić się dotychczasowymi stanowiskami, które się zajmowało, a co za tym idzie, związanymi z nim obowiązkami. Każdy jednak kiedyś zaczynał i nie miał tak naprawdę co wpisać w tym miejscu w CV. I choć mogą nas bawić śmieszne obrazki w internecie piętnujące to, jakoby pracodawcy już na starcie oczekiwali od dwudziestoparolatków co najmniej dwudziestoletniego doświadczenia w zawodzie, to musimy pamiętać, że naprawdę jest to po prostu awykonalne. Możemy oczywiście jeszcze w trakcie edukacji podejmować się różnych działań z myślą o naszej karierze zawodowej, jednak stosując kilka poniższych porad możemy przygotować naprawdę dobre CV bez realnego doświadczenia w pracy.
Sekcja „Wykształcenie”
Jeśli chcesz zdobyć swoją pierwszą pracę w życiu, to ta sekcja będzie tą najbardziej istotną. Kierunkowe wykształcenie jest już bowiem pewnym przygotowaniem do wykonywania realnych obowiązków. Szczególnie, gdy masz za sobą szkołę policealną lub technikum, gdzie duży nacisk kładzie się nie tylko na teorię, lecz także na praktykę. Poza tym jest to idealne miejsce, gdzie możesz wpisać wszystkie dodatkowe kursy i szkolenia, a także projekty, które masz za sobą, czy nawet międzynarodowe wymiany. Jeśli wciąż się uczysz w interesującym Cię kierunku, także tego nie pomijaj. Zaznacz tylko wtedy w CV planowany termin uzyskania dyplomu lub tytułu zawodowego.
Dodatkowa sekcja „Staże i wolontariaty”
W tej sekcji śmiało możesz wymienić nie tylko staże i wolontariaty, które masz za sobą niejako dodatkowo, z myślą właśnie o zdobywaniu doświadczenia. Obowiązkowe staże oraz praktyki odbyte w ramach Twojej ścieżki edukacyjnej także będą istotną informacją dla rekrutera. To w końcu realna praca w firmach z branży, która Cię interesuje! Różnego rodzaju działalność non-profit, nawet niezwiązana z Twoim wymarzonym stanowiskiem, także może być „na plus”. Może ona bowiem potwierdzać Twoje kompetencje miękkie czy też po prostu zaangażowanie i odpowiedzialność za powierzone obowiązki. Pamiętaj tylko, by określi zakres obowiązków, z naciskiem na te, które mogą mieć znaczenie na stanowisku, na które aplikujesz.
Sekcja „Umiejętności” oraz „Hobby i zainteresowania”
To kolejna niezwykle ważna sekcja w przypadku tworzenia CV osoby bez doświadczenia zawodowego. Kluczem do sukcesu jest jednak odpowiedni dobór kompetencji twardych oraz miękkich, które się tu znajdą, do oferty Twojego potencjalnego pracodawcy. Nie na każdym stanowisku ważna jest przecież umiejętność obsługi konkretnych programów. Zastanów się więc, które z Twoich umiejętności rzeczywiście są w danym przypadku istotne i to je wyszczególnij zaczynając od kompetencji twardych. Komunikatywność i dobra organizacja pracy także są ważne, ale posiadanie prawa jazdy lub umiejętność tworzenia raportów w Excelu będą z reguły ważniejsze, by móc szybko wdrożyć się w nowe obowiązki.
Sekcja „Doświadczenie/Podsumowanie zawodowe”
Siłą rzeczy w ramach tej sekcji nie możesz opisać swoich wcześniejszych profesji. To wcale nie przekreśla jednak Twojego CV i Ciebie jako dobrego pracownika. Zamiast więc nazywać tę sekcję „Doświadczenie zawodowe” nazwij ją „Podsumowaniem zawodowym” i napisz kilka konkretnych zdań o sobie oraz o tym, dlaczego to właśnie Ciebie warto zatrudnić. Sekcję te umieść na samej górze, bo to ona ma przykuć uwagę rekrutera i zaintrygować go, a tym samym zachęcić do zapoznania się z resztą CV. Jeśli aplikujesz bezpośrednio do interesujących Cię firm, napisz tu też, jaka forma zatrudnienia i wymiar godzin Cię interesuje.
Pamiętaj ponadto, że obecnie, aby dostać interesującą nas pracę, dobre CV i list motywacyjny (!) to dopiero początek. Nie zapomnij też o odpowiednim przygotowaniu swojego profilu na LinkedIn, a także o uporządkowaniu informacji o Tobie w innych miejscach w sieci – przede wszystkim w social mediach, gdzie niektóre zdjęcia lub posty mogłyby negatywnie wpłynąć na postrzeganie Ciebie jako solidnego i godnego zaufania pracownika.