Odnalezienie własnej drogi życiowej nie zawsze jest łatwe. Chodzi oczywiście zarówno o sprawy prywatne, jak i zawodowe. O ile w pierwszym przypadku często nie jesteśmy w stanie za dużo zmienić, o tyle w drugim przypadku wszystko jest możliwe! Obecnie świat rozwija się bardzo dynamicznie, przez co zdobyte doświadczenie czy też wypracowany zawód to często za mało. Co więc zrobić, aby być atrakcyjnym dla pracodawcy, mimo upływającego czasu? Trzeba zainwestować w rozwój własnych kompetencji. Wymaga to przede wszystkim czasu i chęci, jednak dla tych osób, które chcą się rozwijać i otrzymywać kolejne podwyżki to podstawa. Jak rozwijać się w swoim zawodzie? Jakie dokładnie ścieżki i rozwiązania wybierać, aby podnosić kwalifikacje? Tego dowiecie się z naszego artykułu!
Rozwój osobisty=duże wydatki? Niekoniecznie!
Niektórzy z nas koniec szkoły czy studiów przyjęli z wielkim entuzjazmem – w końcu nie trzeba będzie się uczyć, a nauczyciele nie będą sprawdzali posiadanej wiedzy. Jednak dorosłe życie już po ukończeniu edukacji z pewnością niejedną osobę mogło zaskoczyć! Chcąc być wartościowym pracownikiem, warto inwestować w siebie. Chodzi przede wszystkim o wyrobienie w sobie nawyku, który pozwoli na ciągłe doszkalanie się. Może to odbywać się na różne sposoby, jednak chodzi przede wszystkim o to, aby czerpać wiedzę od prawdziwych ekspertów, którzy znają specyfikę danej branży i wiedzą, co zrobić, aby osiągnąć sukces. Często też oczekujemy, że to pracodawca powinien nam zaproponować możliwość uczestniczenia w jakimś kursie. Niestety, możemy się tego nie doczekać! Dlatego warto wziąć sprawy w swoje ręce i faktycznie zacząć samodzielnie dbać o rozwój w swoim zawodzie lub też w całkowicie innym, jeśli chcemy zmienić branżę.
Warto także wspomnieć o tym, że obecnie wszelkiego rodzaju szkolenia wcale nie wymagają aż tak dużego nakładu pieniężnego, jak mogłoby się wydawać. Dzięki temu można czerpać wiedzę od osób, które osiągnęły sukces w danej branży. Chodzi nie tylko o kwestie typowo związane z wykonywaniem obowiązków, ale także o kompetencje językowe, a także miękkie. Są one niezwykle przydatne w każdym zawodzie, dlatego warto o nie zadbać.
Prężnie działające social media spowodowały, że wiele różnego rodzaju wystąpień czy eksperckiej wiedzy można znaleźć na Facebooku, różnego rodzaju forach internetowych lub też blogach. Jednak należy pamiętać o tym, aby nie korzystać ze wszystkiego, co tylko znajdziemy w Internecie. Nie wszystkie webinary oraz szkolenia mogą okazać się odpowiednie. Dlatego też przed ich wyborem, warto opracować strategię pozwalającą na skuteczny rozwój osobisty.
Planowanie ścieżki rozwoju zawodowego to podstawa
W przypadku, kiedy chcecie zmienić swoją dotychczasową ścieżkę kariery można na dobrą sprawę korzystać z praktycznie wszystkich możliwości, jakie są dostępne. Potrzebna jest odpowiednia wiedza, aby móc zacząć w ogóle starać się o dane stanowisko. Co więcej, pracodawca musi widzieć, że mimo braku doświadczenia, będziecie dobrymi kandydatami na konkretne stanowisko. Oczywiście warto skupić się na samym początku na podstawach, aby później sukcesywnie rozwijać się i kontynuować rozpoczętą ścieżkę i o tym trzeba pamiętać.
Jeśli natomiast cieszy Was to, co robicie i chcielibyście poszerzyć posiadaną już wiedzę, to do wszystkiego należy podejść przede wszystkim z rozwagą. Wybieranie wszystkich możliwości, jakie tylko są dostępne może okazać się złudne i przede wszystkim mało skuteczne. Zbyt dużo dostarczanych na raz informacji nie zawsze uda się przyswoić, a przecież każdemu powinno zależeć na tym, aby wynieść coś z danego webinaru czy konferencji.
Aby uniknąć sytuacji, kiedy robimy coś automatycznie, musicie wyznaczyć sobie cel, do którego chcecie dążyć. Jest to kluczowy krok, dlatego warto poświęcić mu najwięcej miejsca. Jeśli jesteście doradcami klienta na stanowisku juniorskim, z pewnością marzy Wam się awans na wyższy szczebel. Do tego potrzebne będą zarówno lepsze kompetencje miękkie, jak i językowe czy też związane z działaniem na bardziej zaawansowanych funkcjach w danych programach. Warto dokładnie sprawdzać oferty pracy związane z takimi stanowiskami i sprawdzać, czy Wasze kompetencje odpowiadają dokładnie temu, o znajduje się w treści ogłoszenia. Wszystkie te punkty, których będzie brakowało, możemy nazwać lukami i warto je uzupełnić. Dzięki temu łatwiej będzie ustalić, czego dokładnie potrzebujecie, co pozwoli na wykrystalizowanie się tematów kursów, treści blogowych czy webinarów i konferencji niezbędnych do osiągnięcia zakładanego celu.
Układając strategię dopasowaną do własnych potrzeb, możliwe będzie szybsze osiągnięcie pożądanych kompetencji. Zaoszczędzi to Wam przede wszystkim czasu i wyboru nieodpowiednich rozwiązań. Co więcej, dzięki temu trudniej będzie także ulegać różnym modom oraz reklamom, które często nakłaniają nas do wyboru produktów niekoniecznie najlepszych, a najlepiej wypromowanych, co jak wiemy jest często dużą różnicą.
Jak rozwijać się w swoim zawodzie? Skuteczne przykłady działań
Skoro już ustaliliście cele i strategie działania, można przejść do narzędzi i działań, które mają pomóc w rozwoju w swoim zawodzie czy też innym, nowym. Poniżej przedstawiamy wszystkie te najpopularniejsze. Z pewnością uda się je dopasować do indywidualnych wymagań, a przede wszystkim możliwości. Jak już wspominaliśmy – nie trzeba mieć dużego budżetu, aby móc się dokształcać w zakresie kompetencji miękkich, menedżerskich czy też programowych.
1. Webinary – jest to stosunkowo nowe rozwiązanie, które jednak cieszy się niezwykłą popularnością ze względu na swoją formę. Po pierwsze, trwają one zazwyczaj nie dłużej niż 1,5 h, dzięki czemu możesz mieć pewność, że przekazana zostanie sama najważniejsza wiedza w danym temacie. Po drugie, są one najczęściej darmowe lub też wymagana jest niewielka opłata za uczestnictwo. Po trzecie, odbywają się one online, przez co nie musicie wychodzić z domu, aby posłuchać specjalisty w danej dziedzinie. Po czwarte, to również forma promocji dla prowadzącego. Jeśli posiada on również płatne kursy, to będziecie mogli zdecydować czy warto w nie zainwestować i czy dana osoba potrafi ciekawie opowiadać na temat danej branży.
2. Spotkania branżowe i konferencje – doskonałe miejsce do poznania case studies oraz success stories. Nie zawsze muszą być to spotkania ze znanymi ludźmi – warto poszukać także spotkań z osobami, które dopiero rozpoczynają tworzyć takie konferencje. Najczęściej są one darmowe lub po prostu znacznie tańsze.
3. Kursy online – są one znacznie tańsze od stacjonarnych spotkań, ponieważ nie trzeba martwić się o wynajem sali czy też poczęstunek. Co więcej, możesz je zrealizować o każdej porze dnia i nocy. Nagrane raz szkolenie może być obejrzane przez setki czy tysiące osób!
4. E-booki i książki – każdy dyrektor czy prezes dużej firmy podkreśla, jak ważne jest czytanie branżowych książek. Warto także poświęcić czas na książki o tym, jak znani ludzie doszli do sukcesu. Wystarczy poświęcić na to nawet po 30 minut dziennie, aby wyrobić sobie nawyk czytania.
5. Prasa i serwisy branżowe – będąc na bieżąco z najnowszymi informacjami, jesteście w stanie szybciej wprowadzać je w życie. Dlatego też warto je przeglądać do porannej kawy czy też czytać po pracy.
6. Podcasty – to doskonałe rozwiązanie dla Was, jeśli dużo podróżujecie. Z powodzeniem możecie słuchać ich w samochodzie, autobusie, a nawet w trakcie gotowania obiadu.
7. Social media – Facebook, You Tube, a także i Instagram to platformy, na których możecie znaleźć wiele ciekawych i darmowych tutoriali z pracy na różnych programach m.in. na Excelu czy też nauczyć się języka obcego.
8. Warsztaty i treningi psychologiczne – to ważny aspekt szczególnie w przypadku, kiedy chcecie zarządzać zespołem. Co więcej, warto również rozważyć zajęcia z radzenia sobie ze stresem.
9. Aplikacje – na smartfonie czy też tablecie z powodzeniem można zainstalować aplikacje do nauki m.in. języków czy zarządzaniem sobą w czasie.
10. Szkolenia stacjonarne – przed pandemią było to praktycznie jedyne rozwiązanie. Wciąż jest chętnie wykorzystywane i wiele ludzi preferuje właśnie taką formę doszkalania. Wszystko dlatego, że nikt się nie rozprasza domowymi obowiązkami. Łatwiej się skupić, a dodatkowo możecie się wymienić z innymi uczestnikami własnymi doświadczeniami. Co więcej, często można uzyskać dofinansowanie na takie kursy z Unii Europejskiej czy też Krajowego Funduszu Rozwojowego.
Jak widać możliwości rozwoju jest wiele. Wystarczy tylko wybrać odpowiednią tematykę i zacząć małymi krokami realizować Wasz cel!